דילוג לתוכן הראשי

🎦 סוגי מסורים | איזה מסור לקנות בתור חובב? | נגרות עשה זאת בעצמך | כללי בטיחות עם מסורים חשמליים | איך בוחרים מסור לעץ?

סוגי מסורים לעץ | איזה מסור מומלץ לקנות בתור חובב? | נגרות עשה זאת בעצמך | מסורים חשמליים | מדריך למתחילים ומתקדמים | כל מה שרציתם לדעת על משורים

אם אתם נגרים מתחילים וחובבים (ואולי גם מתקדמים ובעלי מקצוע), אני מניח שהעסקתם את עצמכם בחלק מהשאלות הבאות: אילו סוגי מסורים חשמליים יש? איזה מסור ראשון כדאי לי לקנות לעבודות עץ? איך לבחור מסור לעץ? היכן לקנות מסור בזול? האם משתלם לי לקנות מסור בתור חובב לפרויקט פה ושם? האם מומלץ מסור אנכי או עגול? וכו'...

מדוע אני מניח שאתם שואלים את השאלות האלו? כי גם אני שאלתי את עצמי שאלות דומות בעבר, וגם פנו אלי לא מעט אנשים בשאלות האלה... (חברים קרובים ומבקרים בבלוג)

אז במאמר הזה, אנסה לעזור לכם לעשות סדר בנושא ככל יכולתי, מהידע ונקודת המבט האישית שלי.

חשוב לציין כי כל הנכתב במאמר, ניתן כהמלצה בלבד, מהניסיון והידע שלי כחובב.

לפני שאפרט על מסורים שונים, אתן קצת רקע לתהליך שבו התחלתי לרכוש את המסורים שלי. אם לא מתחשק לכם לקרוא הרבה, דלגו ישירות ל"סוגי המסורים" בהמשך, אך אני ממליץ לקרוא את הכל.

אהבתם את המאמר? חושבים שאני טועה במשהו? אשמח לשמוע בתגובות מה דעתכם!


אני עוסק בנגרות כתחביב הרבה שנים (החל משיעור מלאכה בכיתה א' או ב' 😏). 

עד לפני מספר שנים, לא היו לי מסורים חשמליים משלי. הייתי שואל מסור מחברים, כאשר הייתי צריך חיתוך פה ושם... או קונה חומר חתוך מראש בתשלום, במחסן עצים.

לשתי האפשרויות האלה ישנן חסרונות ומגבלות:

במידה ושואלים מסור (או כל כלי עבודה) ממישהו, קודם כל אנחנו לא בהכרח יודעים מה מצבו הטכני וחשוב יותר – מצבו הבטיחותי של הכלי. מסור הוא כלי שיכול להיות מסוכן, ורצוי לדעת שהכלי תקין ומתוחזק, על מנת שלא יהיה מקום להפתעות. אם נקצין מעט - תחשבו על זה כמו שאתם מכירים את הרכב שלכם ויודעים שהוא מתוחזק והצמיגים והבלמים תקינים. דבר נוסף - הכלי עלול להינזק כשתשתמשו בו, בין אם זה בגלל השימוש שלכם או מצב הכלי לפני כן. 

יצא לי להיתקל מספר פעמים בפוסטים בפייסבוק של אנשים שלקחו כלי מחבר והוא התקלקל ולא היה ברור להם אם זה בגלל השימוש שלהם, ומה לעשות הלאה... האם לרכוש לו חדש? האם הכלי היה תקול מראש? לכן, כדאי להימנע משאילת כלים ואי נעימויות בהמשך. 

האפשרות השנייה של חיתוך במחסן העצים, יכולה להיות טובה ולעיתים הכרחית, כשמדובר על חיתוך פלטות ארוכות וכשדרוש דיוק רב (בעיקר לחובב), אך באופן כללי - חיתוך מראש מגביל מאוד. בעבר, ביצעתי הזמנה של חומר חתוך מראש בכמה פרויקטים, וזה הצריך תכנון ודיוק, לעיתים "מילימטרי" של מידות החיתוך. בפרויקטים מסוימים זה מצריך אף תכנון ממוחשב על מנת לחשב מידות מראש. דוגמא לפרויקט שעשיתי עם הזמנת עצים חתוכים מראש.

גם אם מתכננים מראש, צריך לקחת בחשבון שלעיתים החומר יכול להגיע במידה מעט שונה מהמצופה (למשל פרופיל 5*5 מוקצע מגיע לפעמים במידות 4.2, 4.5 וכו') ולכן קשה לדייק ועלולים להיתקע בשטח עם טעויות. לא תמיד זה בעל השפעה, בהתאם לפרויקט, אך תמיד עדיף שתהיה היכולת לחתוך בעצמכם ב"שטח".


כשקניתי את המסור הראשון, התלבטתי - "האם להוציא סכום כזה", "האם אשתמש בו מספיק" וכו'... בסופו של דבר - מהרגע שקניתי את הראשון, זה כבר גרם לי לעשות יותר פרויקטים, ולאט לאט התקדמתי וקניתי כלים נוספים לפי הצורך וחיזוק התחביב.

לגבי ההוצאה: דבר ראשון, יכול להיות שכבר ברהיט או שניים הראשונים שתבנו, כבר תכסו את מחיר המסור. אם תשמרו על הכלים ותעבדו נכון, הם ישרתו אתכם למשך שנים רבות, ובוודאי שבשימוש חובבני ולא אינטנסיבי. דבר נוסף, לעונג שביצירה בעצמכם - אין מחיר! 😎

אז אחרי שחפרתי לכם, אספר מעט על סוגי המסורים השונים, תוך תיאור סדר המסורים שאני קניתי, שלדעתי הוא גם הגיוני, לרוב הנגרים המתחילים...

סוגי מסורים

לפני שנצלול לסוגים השונים, נתחיל בדבר הכי חשוב - בטיחות. ישנם מסורים מסוכנים יותר וישנם פחות, אך כל המסורים מסוכנים! 

מלבד הסכנה הברורה של פגיעה ממגע ישיר עם הלהב עצמו, לכל מסור ישנם סכנות נוספות שחשוב להכיר. יש לדעת איך לעבור עם המסורים השונים ובחלקם אפילו רצוי לעבור הדרכה אישית או לפחות - ללמוד מסרטונים על השימוש והסכנות. יש להשתמש באמצעי המיגון הדרושים, בהתאם לכל מסור. לרוב, מדובר במשקפי מגן, מסיכת אבק ואוזניות למניעת רעש. בחלק מהתמונות / הסרטונים לא תראו אותי עם אמצעי מגן מלאים, דבר שעליו התחלתי להקפיד מאוד עם הזמן.

אכתוב בקצרה גם על הסכנות בשימוש של כל מסור, מהידע האישי שלי בלבד. תוכלו להרחיב את הידע בהמשך ברשת, בהתאם למסור שתבחרו.

מסורים ידניים (לא חשמליים)

ישנם מסורים ידניים שונים, המתבססים על דחיפה / משיכה (מסור משיכה יפני למשל). לא ארחיב בנושא במאמר הזה מכיוון שאני פחות מתמצא בסוגים השונים ואתמקד כאן במסורים חשמליים.


מסור אנכי (ג'יגסו ולא ג'קסון 😉)

המסור הראשון שקניתי. הוא עלה לי בזמנו כ-250 ₪ (מאמזון) וגם בזמנו התלבטתי האם ההוצאה מוצדקת...

מסור אנכי הוא מסור חשמלי ידני שמיועד בעיקר לחיתוך מעוגל / מעוקל. יש לו מסורית צרה וארוכה, אשר עולה ויורדת במהירות בצורה אנכית (מכאן שמו) וקל לסובב אותו בזמן החיתוך.

דוגמאות של מסוריות שונות למסור אנכי, לעץ ומתכת

בדוגמא שבתמונות הבאות, ניתן לראות עבודה עם גיגסו לחיתוך חלק מעוגל על לוח העץ:

סימון המעגל עם צורה מודפסת

החיתוך

התוצאה

ניתן לחתוך עם מסור אנכי גם בקווים ישרים, אך קשה מאוד לדייק איתו, והחיתוך איתו גם יחסית איטי. לכן, לחיתוכים ישרים ארוכים ומרובים, מומלץ לעבור למסור אחר, שמיועד לחיתוך ישר (המסורים שמתוארים בהמשך).
מסור אנכי גם פחות מתאים לחיתוך עצים עבים מידי, ומהניסיון שלי מתאים בעיקר לחיתוך פלטות או פרופילים עד כ-4-5 ס"מ. נתוני היצרן מצהירים על עוביים גדולים יותר ועם מסורית ארוכה יותר שאפשר לרכוש, ניתן לחתוך גם עצים עבים מאוד, אך בחיתוך עץ כזה (ובעיקר בעצים קשים), הלהב של המסור לרוב יקבל הטיה עקב היותו גמיש מאוד, ולא יחתוך בזווית מדויקת (בלשון המעטה)...
ניתן להטות את בסיס המסור גם לזוויות חיתוך אנכיות שונות מלבד זווית ישרה, למשל 45 מעלות, אך עקב החסרונות שציינתי, החיתוכים בזויות לא יהיו מדויקים עם מסור כזה.

בכל מקרה, למרות החסרונות, לדעתי מסור אנכי הוא מומלץ ואף חובה בתור התחלה.
הוא נותן לכם גם חיתוך מעוקל, והוא נותן גם חיתוך ישר שיכול להספיק בתור התחלה לפרויקטים קטנים של נגר מתחיל. אם תקנו בהמשך מסור מדויק יותר לחיתוך ישר, המסור האנכי ימשיך לשמש אתכם בצרכים אחרים הדורשים חיתוך מעוגל ולעיתים גם לחיתוכים קטנים במקומות עם גישה בעייתית. 
אני משתמש בג'יגסו הרבה פעמים גם לחיתוכים ישרים זריזים שלא מצריכים דיוק.

לפי דעתי, מסור אנכי, הוא גם "פחות מסוכן". כפי שציינתי בהתחלה - אין מסור לא מסוכן והכל יחסי, אבל במסור אנכי, בניגוד למסורים הבאים במאמר, אין להב עגול שמסתובב במהירות עצומה, (שלו יש סכנות בפני עצמו) ולכן קל יותר להשתלט עליו ולעבוד איתו בתור התחלה.

ניתן לראות בסרטון הבא 🎥 פרויקט שבו אני משתמש בג'יגסו בהרבה חיתוכים מעוקלים מאוד - https://www.youtube.com/watch?v=h257ZTm99o4

ניתן לראות בסרטון הבא 🎥 פרויקט ראשון שעשיתי עם אשתי, בו לימדתי אותה להשתמש במסור אנכי בפעם הראשונה - https://www.youtube.com/watch?v=-19E824TTec 

איך חותכים עיגול מדויק בעץ עם מסור אנכי?
ניתן לראות בסרטון הבא 🎥 פרויקט ראשון שעשיתי עם מספר אפשרויות לחיתוך מספר מעגלים, בהתחלה עם דרמל, ובהמשך עם ג'יגסו - https://youtu.be/fgyisr0HxME 

בטיחות עם מסור אנכי - אתן כמה דגשים שידועים לי, בקצרה: 
1. חשוב לקבע את החומר הנחתך לשולחן, למשל עם קליבה.
2. לפני תחילת החיתוך, יש לוודא שהלהב תקין וישר.
3. יש להפעיל את המסור רק כשהבסיס שלו יושב על החומר המיועד לחיתוך והלהב מעט רחוק מהחומר, ולא להפעיל באוויר ואז להצמיד לחומר, מה שיכול לגרום לרתע / קפיצת המסור במידה והלהב פוגע בחומר בזמן אי יציבות.
4. אין להרים את המסור מהחומר עד שהלהב עוצר לגמרי, גם כאן, על מנת למנוע קפיצה של המסור בזמן תנועת הלהב.



מסור עגול (מסור סקיל)

המסור העגול יוצר לראשונה על ידי חברת סקיל, ומכאן השם שנדבק לו אצל חלק מהאנשים. זהו המסור השני שרכשתי. 
לאחר שראיתי שתחביב הנגרות עולה אצלי מדרגה, וישנם דברים שקשה יותר לעשות עם מסור אנכי (החסרונות שציינתי למעלה), החלטתי להתקדם ולרכוש מסור עגול בנוסף לאנכי.
מסור עגול גם הוא מסור חשמלי ידני, אך בניגוד למסור אנכי, המסור הזה מאפשר חיתוך בקו ישר בלבד. 
המסור בעל להב עגול - מעין דיסק עם שיניים. 

דוגמא ללהב של מסור עגול. ישנם להבים בגדלים שונים, עם מספר שיניים שונה ומבנה שונה


בדומה למסור אנכי, ניתן גם כאן להטות את בסיס המסור לזוויות חיתוך שונות מלבד זווית ישרה, למשל 45 מעלות. חיתוך בזוויות שונות עם מסור עגול, מדויק משמעותית יותר ממסור אנכי. במידה והדיוק של חיתוך בזויות זה משהו שמאוד חשוב לכם, תמשיכו למסור הבא שאסביר עליו בהמשך - מסור גרונג, אשר מומלץ יותר לחיתוך זוויות בדיוק רב ומהיר. (אך לא מיועד לפלטות גדולות כמו מסור עגול).
ניתן גם לכוון את המסור העגול לחיתוך פחות עמוק, ע"י הרמת המסור מבסיס החיתוך. הדבר מאפשר חיתוך (יותר נכון כרסום חלקי) של החומר עד לעומק מסויים ולא חיתוך מלא.

ישנם מסורים עגולים של חברות שונות, שרובם יעודיים לחיתוך עץ בלבד. חלקם אלחוטיים / נטענים וחלקם לא. לא אגע במאמר זה בחסרונות ויתרונות השונים של כל אחד מהסוגים.
אני קניתי מסור עגול (לא נטען) שהומלץ בהרבה קבוצות בפייסבוק, של חברת "אבולושן Evolution", מאמזון אנגליה. המסור נמכר בכ-300 עד כ-400 ₪ (תלוי בתקופה), מחיר סביר ביותר, והתמורה טובה מאוד ובוודאי לחובבים ומתחילים. המסור הספציפי הזה, בעל להב מיוחד רב תכליתי, שחותך עץ ובנוסף גם פלסטיק ומתכת (לא לעבודות מתכת אינטנסיביות). תוכלו לראות בלינקים שבהמשך, סרטונים שבהם עבדתי איתו, ואת התוצאות.

חייב לציין כאן עקב שאלות ששאלו אותי בעבר - לא! אסור לקחת להב כזה רב שימושי או להב יעודי למתכת, ולהרכיב אותם על מסור ייעודי לעץ. המסור הספציפי הזה בעל סל"ד שונה (איטי יותר) ממסור עץ רגיל. שימוש בלהב למתכת על מסור רגיל בעל סלד גבוה מסוכנת מאוד ועלולה להסתיים באסון. כל כלי והייעוד שלו.
 

    למרות יכולת החיתוך הישרה של מסור זה, לרוב לא מומלץ לחתוך איתו ב"יד חופשית" כפי שאני נראה בתמונה למעלה, אלא מומלץ להשתמש באביזרים כמו מסלול מוביל למסור, או חיבור סרגל ישר ארוך עם קליבות כקו מוביל, שמשפרים את דיוק החיתוך ואף משפרים את מהירות העבודה. בהתאם למיומנות המשתמש וגם רמת הדיוק הנדרשת בחיתוך, ניתן לחתוך גם ב"יד חופשית עם סימון קו מוביל בלבד על העץ.

    בתמונה הבאה, דוגמא למסלול מוביל שבניתי (ניתן לראות אותו בעבודה בלינק לסרטון בהמשך).



    ישנם מסורים עגולים שלהם להבים בקטרים שונים, בסביבות 5" עד 8" אינץ', אשר מאפשרים עומקי חיתוך מקסימלי שונה בחומר. המסור שלי למשל, הוא בקוטר 7.2" וחותך עד לעומק כ-60 מ"מ. חשוב לציין, שבעת הטיית המסור לזווית השונה מזווית ישרה, למשל 45 מעלות - עומק החיתוך המקסימלי, משתנה ומתקצר. זה נכון גם למסור גרונג שעליו אסביר בהמשך.

    ניתן לראות בסרטון הבא 🎥 פרויקט ראשון שלי שהיה יחסית מורכב, ובניתי במרפסת עם המסור העגול. חתכתי ללא מסלול מוביל כלשהו, ב"יד חופשית" והתוצאה היתה לא רעה (בעצם תגידו אתם...) - https://www.youtube.com/watch?v=1d9_gv0pnXc

    ניתן לראות בסרטון הבא 🎥 פרויקט שבו השתמשתי במסלול המוביל שבניתי למסור העגול, לחיתוך ישר מהיר ומדויק יותר - https://www.youtube.com/watch?v=6nTwFo59BS8


    חיתוך מתכת לא היה משהו שתוכנן מראש בצרכים שלי, אך בהמשך השתמשתי במסור גם לבניית מחסן מפנל מבודד (שתי שכבות פח שבניהן חומר מבודד). המסור עזר מאוד בחיתוך מהיר ונקי של פרופילי U של מתכת ולוחות הפנל. חיתוך מתכת נעשה ללא גיצים כפי שיש בדיסק מתכת רגיל, אך עדיין ישנם שבבים רבים שעפים ולכן חובה להשתמש במשקפי מגן, מסיכה, וכפפות. ניתן לראות דוגמא לחיתוך בסרטון הבא - 

    חיתוך פאנל מבודד


    בטיחות עם מסור עגול - מסור עגול הוא כבר כלי מתקדם ומסוכן יותר, אשר הלהב שלו מסתובב במהירות גבוהה מאוד. מומלץ לקבל הדרכה על השימוש והסכנות האפשריות בשימוש בו.

    אתן כמה דגשים שידועים לי, בקצרה: 

    1. במידה חותכים למשל פרופיל או פלטת עץ, כאשר החומר נשען משני צידי החיתוך על רגליים או בסיס כלשהו, והחיתוך מתבצע בין התמיכות שבצדדים, החומר עלול להתקפל תוך כדי חיתוך, ו"לצבוט" את הלהב בזמן החיתוך. סיבוב הלהב תוך כדי ה"צביטה" עלולה להעיף את החומר או המסור עצמו בחוזקה על המשתמש. (מה שקרוי - קיקבק Kickback, או רתע). לכן, יש לתמוך ולקבע את החומר המיועד לחיתוך בצד אחד בלבד! (למשל עם קליבה).

    2. מומלץ גם להגביה את המסור מבסיסו בהתאם לעומק החומר הנחתך ולא להשאירו בעומק המקסימלי. למשל, אם המסור שלי חותך עד לעומק 60 מ"מ, ואני חותך פלטה של 2 ס"מ, כדאי להגביה אותו כך שעומק הלהב יהיה מעט יותר מהחומר הנחתך, כלומר כ-25 מ"מ. במצב זה שטח קטן יותר של הלהב שקוע בחומר בעת החיתוך, מה שמקטין את חיכוך החומר עם הלהב, ועוזר להקטנת הסיכוי לקיקבק.

    3. חשוב גם לא לקרב את המסור לחומר הנחתך עד שהלהב המסתובב מגיע למהירות המירבית, על מנת למנוע היתפסות של הלהב בחומר וגם כאן - קיקבק.

    4. למסור עגול יש מגן ללהב - שהוא מן כיסוי שמכסה את חציו התחתון של הלהב החשוף. הכיסוי הוא קפיצי, שחוזר בסוף החיתוך למקום לצורך הגנה (ראו את החלק האפור במסור העגול בדוגמא למעלה). חשוב לוודא כי המגן זז בחופשיות ואינו נתקע. לעיתים חתיכות עץ עלולות להצטבר בין הלהב למגן ויכולות לגרום לו להיתקע. חשוב לנקות את המקום מידי פעם (כשהמסור מנותק מהחשמל) ולוודא שמגן חוזר בחופשיות למקומו.

    אני ממליץ לראות סרטונים בנושא שימוש ובטיחות של מסור עגול ביוטיוב.


    מסור גרונג (או מסור גרונג המשולב עם מסלול משיכה – מסור פנדל)

    המסור השלישי שלי. תכננתי הרבה זמן לקנות מסור גרונג או פנדל, של אותו היצרן של המסור העגול שיש לי שאני מרוצה ממנו -"אבולושן Evolution", מאמזון אנגליה. המסור הזה בעל להב רב שימושי כפי שתיארתי במסור העגול.

    לבסוף, קיבלתי אחד ישן מאוד במתנה מאבא  🙂❤️. משומש, אבל אחד מקצועי של מקיטה. מסור פנדל עם להב 10" אינץ'. הגשמת חלום מבחינתי... 🤩



    מהו מסור גרונג? במילים שלי - תחשבו על מעין מסור עגול, רק שהוא מקובע לבסיס כלשהו עם ציר, כאשר הוא בזווית באוויר כלפי מעלה. ניתן לשים את החומר הנחתך על הבסיס, ולהוריד את המסור אליו בעת החיתוך, והיא עולה חזרה כלפי מעלה, עם קפיץ (פחות או יותר). ניתן לראות בתמונות למעלה מסורי פנדל, שבהמשך אסביר את ההבדל (או התוספות שיש בהם) לעומת גרונג רגיל.
    במסור גרונג (Miter Saw), ניתן לסובב את המסור סביב הבסיס ולחתוך את החומר בזוויות שונות ומדויקות בקלות. כמה מדויקות - תלוי גם בדגם ואיכות המסור (חיתוך הנקרא Miter angle cut)
    ישנה גם אפשרות להטיה אנכית של המסור (בדומה להטיה האנכית שיש במסור עגול), המאפשרת חיתוך בזווית אנכית ולא אופקית (חיתוך הנקרא - Bevel angle cut). ניתן לראות מה הכוונה, באחד הסרטונים שלי בלינק בהמשך. חשוב לציין, שבעת הטיית המסור לזווית אחרת מזווית ישרה, למשל 45 מעלות - עומק החיתוך המקסימלי, משתנה ומתקצר (כפי שציינתי לגבי מסור עגול).
    ישנם מסורים המאפשרים הטיה אנכית לצד אחד, או שני הצדדים. במסור המקיטה שלי, ישנה הטיה כפולה, והיתרון בדגם המסור הזה, הוא שהמנוע ממוקם באלכסון כלפי מעלה, מה שמפחית הפרעה של המנוע על החומר, בעת חיתוך בהטיה לצד המנוע. ניתן לראות זאת באחד הסרטונים בהמשך.

    מסור פנדל (Sliding Compound Miter Saw), הוא מסור בעל התכונות שתיארתי במסור גרונג, אשר בנוסף, יש לו גם מסלול משיכה / נסיעה אנכי על בוכנות, שעליו המסור יכול לזוז במשיכה אחורה ודחיפה קדימה. הדבר מאפשר חיתוך של חומר רחב יותר, ע"י "נסיעת "המסור על החומר, לעומת מסור גרונג שרוחב החיתוך שלו מוגבל יותר מכיוון שהוא רק עולה ויורד ללא תנועה אופקית.
    לדעתי, במידה ומחליטים לרכוש מסור גרונג רגיל ללא המשיכה, כדאי לבדוק טוב את נתוני יכולות החיתוך. יכול להיות שתשימו לב שזה יגביל אתכם מהר מאוד ולכן כדאי להשקיע כבר מראש במסור פנדל, שנותן טווח עבודה גדול בהרבה.

    המגבלה / חיסרון של מסור גרונג וגם פנדל, היא שבסופו של דבר, הם יכולים לחתוך לוחות ברוחב מוגבל בניגוד למסור עגול ידני, שיכול לנסוע על פלטה באורך לא מוגבל, או מסור שולחני (בהמשך המאמר), שגם בו ניתן לחתוך פלטות גדולות וארוכות מאוד.

    מי שעבודתו דורשת חיתוכים מרובים בזויות של לוחות עץ, ודיוק רב בנושא, וללא חיתוך של פלטות גדולות - גרונג או פנדל זה המסור שעדיף עבורו יותר ממסור עגול. (תמיד אפשר גם וגם...)

    בדומה למסור עגול, גם בגרונג/פנדל ישנם מסורים שלהם להבים בקטרים שונים כמו 8", 10" 12", 14" ועוד, המאפשרים עומק חיתוך מקסימלי שונה. 

    ניתן לראות בסרטון הבא 🎥 פרויקט שבו השתמשתי במסור גרונג 8" אינץ' ממש בתחילתו, לחיתוך לוח מאוד צר - https://www.youtube.com/watch?v=68rZiVR_i8c

    ניתן לראות בסרטון הבא 🎥 פרויקט שבו השתמשתי במסור פנדל 12" אינץ' לבניית במה מעץ - https://www.youtube.com/watch?v=68rZiVR_i8c

    ניתן לראות בסרטון הבא 🎥 פרויקט שבו השתמשתי במסור פנדל 10" אינץ' לחיתוך זויות של 45 מעלות  - https://youtu.be/H-oC718d6cw

    ניתן לראות בסרטון הבא 🎥 פרויקט שבו השתמשתי במסור פנדל 10" אינץ' עם דוגמאות לשימושים וחיתוכים שונים - https://www.youtube.com/watch?v=ciJM6Uzw1C8

    ניתן לראות בסרטון הבא 🎥 פרויקט שבו השתמשתי במסור פנדל בחיתוך עם זווית הטיה אנכית 45 מעלות. ניתן לראות את מה שהסברתי לגבי המנוע שיושב בשיפוע - https://youtu.be/4DGXW_feYZk

    ניתן לראות בסרטון הבא 🎥 פרויקט נוסף שבו השתמשתי במסור פנדל בחיתוך עם זווית הטיה אנכית ליצירת פרויקט מיוחד 😏 - https://www.youtube.com/watch?v=wtDfP3zLikA


    בטיחות עם מסור גרונג  - מסור גרונג / פנדל הוא כלי מתקדם ומסוכן יותר, אשר הלהב שלו מסתובב במהירות גבוהה מאוד. מומלץ לקבל הדרכה על השימוש והסכנות האפשריות בשימוש בו. 

    אתן כמה דגשים שידועים לי, בקצרה: 

    1. במידה ומקבעים את החומר הנחתך למסור (למשל עם קליבה/קלמרה), יש לקבע אותו (לקלוב) בצד אחד בלבד, בחלק הארוך של החומר. קיבוע בשני צדדים מונע חופש של החומר בעת החיתוך ולכן עלול לגרום ללחץ של שני צידי החומר על הלהב תוך כדי החיתוך ולגרום ל"לצביטה" של הלהב בזמן החיתוך. סיבוב הלהב תוך כדי ה"צביטה" עלולה להעיף את החומר בחוזקה. (מה שקרוי - קיקבק Kickback, או רתע). 

    2. חשוב לא לקרב את המסור לחומר הנחתך עד שהלהב המסתובב מגיע למהירות המירבית, על מנת למנוע היתפסות של הלהב בחומר בעת מהירות סיבוב לא מלאה, וגם כאן - קיקבק. 

    2. בחיתוך חומר שחורג מצידי המסור, מומלץ לשים הגבהות מתאימות (חמור עבודה / סטנד ניסור) שיהיו בגובה משטח המסור, על מנת שהעץ יישאר יציב בזמן ולאחר החיתוך.

    3. למסור גרונג/פנדל ישנה "גדר" שאליה מצמידים את החומר המיועד לחיתוך. במרכז הגדר ישנו מרווח של מס' ס"מ שבו יורד הלהב. במידה וחותכים למשל חלק קטן מאוד שלא נתמך היטב בגדר, מהירות הסיבוב העצומה של הלהב עלולה לדחוף את החלק הנחתך ואף להעיפו בחוזקה, דבר מסוכן מאוד. חשוב שהחומר הנחתך ייתמך היטב בגדר.

    דבר נוסף שקשור לחתיכות קטנות - בעת סיום חיתוך, מומלץ לתת ללהב לעצור בתוך החומר הנחתך ולא להרים תוך כדי שהיא מסתובב במהירות. במידה והלהב עולה תוך סיבוב מהיר, חלקי עץ קטנים בסביבת הלהב, עלולים להיתפס בה בזמן העליה והסיבוב ולעוף בחוזקה.

    4. אני ממליץ לראות סרטונים בנושא שימוש ובטיחות של מסור גרונג ו/או פנדל ביוטיוב.

     

    מסור שולחני (ובשמו המקצועי - מסור קרייזיק)

    מסור קרייזיק הוא מסור שולחני מקצועי גדול ורחב המשמש את הנגרים בנגריות. ישנם גם מסורים כאלה לשימוש ביתי או מקצועי, בצורה קטנה יותר שנקראים לרוב "מסור שולחן".

    דוגמא למסור שולחני

    מסור כזה עדיין אין לי (בינתיים), אך חשבתי שכדאי לפרט עליו מעט, מהידע הכללי שאני מכיר.

    במילים שלי - אם ניקח שוב את המסור העגול הידני כדוגמא להמחשה, תחשבו שמסור כזה דומה, מחובר בצורה הפוכה מתחת לשולחן, כך שהלהב בולט הפעם כלפי מעלה (ומסתובב לכיוון המשתמש). רגע, לא התכוונתי לתת רעיונות מסוכנים. המשיכו לקרוא את דגשי הבטיחות באדום בהמשך.

    במסור שולחני, בניגוד לשאר המסורים שתוארו, הלהב עצמו נשאר במקום ואינו נע כלפי החומר, אלא החומר הנחתך נדחף על השולחן כלפי הלהב המסתובב, ע"י המשתמש, לצורך החיתוך. ישנו גובל / גדר אשר מגבילה את רוחב החיתוך ואליו החומר נצמד לאורך ה"נסיעה" של החומר.

    מסור שולחני מאפשר למשל חיתוך של פלטות גדולות מאוד, או חיתוך של עץ ארוך במרכז שלו, בצורה מדויקת, כאשר העץ עצמו נוסע על השולחן. ניתן לכוון גם את גובה הלהב על מנת לחתוך בעומק חלקי של החומר.

    בטיחות עם מסור שולחן - אתן כמה דגשים שידועים לי, בקצרה: 

    למסור שולחני ישנה סכין הפרדה סטטית (Riving Knifeשמותקנת מיד בהמשך ללהב ומהווה מעין המשך שלה. הסכין הזו הינה בעובי הלהב, והיא מחזיקה את החומר הנחתך שעובר את הלהב, בצורה מופרדת, ומונעת כיווץ של החומר / "צביטה" שלו על הלהב - דבר שיכול לגרום לתעופה של החומר בחוזקה אל עבר המשתמש. סכנה שתיארתי גם במסורים הקודמים, בצורה קצת שונה. (מה שקרוי - קיקבק Kickback, או רתע). ישנו גם רכיב אחר שנקרא ספליטר (Splitter) שמורכב לאחר הלהב ומטרתו דומה.

    למסור שולחני ישנם עוד הרבה דגשי בטיחות וצורות עבודה מומלצות, שכדאי לקרוא לגביהם ולראות סרטונים בנושא.

    מומלץ לקרוא גם את ההמשך.

    אני חייב לציין דבר אחרון חשוב לגבי אלתור של מסור שולחני באמצעות מסור עגול רגיל, דבר שאולי עלה לכם בראשישנם לא מעט אנשים וגם סרטונים, אשר לקחו מסור עגול רגיל, חיברו אותו הפוך לשולחן, כך שהלהב חשוף כלפי מעלה, וכך יצרו לעצמם מסור שולחני ביתי, מאולתר וזול. 

    הדבר מסוכן מאוד, בדיוק בגלל מה שהזכרתי למעלה על סכין ההפרדה או הספליטר, שמגיעים עם מסור קנוי ולא מאולתר. בשולחן שתאלתרו, סביר שלא תהיה לכם הפרדה של החומר מיד לאחר שהוא עובר את הלהב, אלא אם כן תרכשו מפריד כזה במיוחד. רוב האנשים לא משקיעים בכך וכנראה גם מחוסר מודעות לסכנה. 

    הרעיון של בניית שולחן מאולתר כזה עלה גם לי בראש בהתחלה... אך לאחר שצפיתי ביוטיוב בכמה סרטונים בנושא של קיקבק, הבנתי את הסכנה והחלטתי מיד להשאיר את הרעיון בראש בלבד. 

    אחד הסרטונים שבהם צפיתי, דיי מפחיד. המפעיל מראה מה קורה במידה ומפרקים את סכין ההפרדה ממסור שולחן (אפילו שהוא קנוי ולא מאולתר), על מנת להמחיש את הסכנה בכך. בעת החיתוך, החומר מקבל הטיה קלה בזמן שהוא חוצה את הלהב, ורואים כיצד העץ נתפס בלהב אשר מסתובב לכיוון המפעיל, מושך את ידו של המפעיל קרוב ללהב המסתובב והעץ מתעופף לעברו בחוזקה. אמנם אין פציעה בסרטון, אך הוא לא נעים לצפייה, מה שכן - הוא מרתיע, ומבחינתי הציל אותי מרעיון מסוכן.


    סוגי להבים

    למסורי ה"דיסק" השונים (במסור עגול, גרונג / פנדל, או שולחני), ישנם מגוון להבים בעלי מספר שיניים שונה ומבנה שונה.

    נהוג לחשוב (או לפחות כך אני חשבתי עד לאחרונה) כי ככל שהלהב בעל מספר שיניים גבוה יותר, החיתוך יהיה נקי יותר. הדבר מורכב יותר, וישנם יתרונות שונים ליותר או פחות שיניים, למשל בפינוי שבבי או אבקת החיתוך. ישנו שוני בחיתוך לאורך סיבי העץ (RIP CUT) או לרוחב (CROSS CUT) והשפעת התוצאה ע"י סוג הלהב. ישנם גם להבי קומבינציה (COMBO) שמתאימים לשני סוגי החיתוכים.

    אם תרצו להרחיב ידע בנושא, כדאי לצפות בסרטונים הבאים שנתקלתי בהם:


    סוגי מסורים נוספים

    ישנם מסורים חשמליים נוספים, שלא אפרט עליהם במאמר הזה, ותוכלו לחפש ולקרוא לגביהם ברשת, למשל:

    • מסור שרשרת
    • מסור חרב
    • מסור סרט
    • מסור נימה
    • מולטיטול (מסור "נדנוד")
    במידה וארכוש בהמשך, אעדכן את המאמר.

     

    אמצעי מיגון

    גם חובב צריך אמצעי מיגון!
    כפי שציינתי בהתחלה, יש להשתמש באמצעי המיגון הדרושים, בהתאם לכל מסור. לרוב, מדובר במשקפי מגן, מסיכת אבק ואוזניות למניעת רעש, גם אם אתם חובבים. הסכנה קיימת גם בשימושים בודדים.
    • מסיכת אבק - ישנן מסיכות אבק פשוטות לשימוש חד פעמי או כאלה לשימושים בודדים, וישנם מסיכות מקצועיות קבועות אשר בהן ניתן להחליף רק פילטרים. אני משתמש במסיכות פשוטות ומתחלפות.
    • משקפי מגן - העיניים שלכם יקרות. לא משנה אם חותכים עם דרמל, ג'יגסו, מסור עגול או אחר, ישנם שבבים שעפים בעת הניסור ולא כדאי שיפגעו לכם בעיניים. כמו כן ישנה סכנת הקיקבק שעליה סיפרתי. גם כאן, ישנם משקפיים באיכויות שונות וכיסוי חלקי או מלא של העיניים.
    • אוזניות מגן - כלי עבודה ומסורים בפרט, משמיעים רעש חזק מאוד אשר בשימוש לאורך זמן, יכול לפגוע בשמיעה. בהתחלה התלבטתי מה לקנות, אך לבסוף השקעתי באוזניות מגן נגד רעש, בסכום לא קטן של כ-150 ש"ח, של 3M. מאז, כל פעם שאני משתמש בהן ואני מבין כמה רעש הן מורידות (את רובו) אני שמח מחדש על הרכישה.

    סוגיה אחרונה. כותבים מסורים או משורים??? 😏


    בהצלחה!


    אם שרדתם עד לכאן... כל הכבוד :) אהבתם את המאמר? חושבים שאני טועה במשהו? אשמח לשמוע בתגובות מה דעתכם, והאם הוא עזר לכם!


     

       

      תגובות

      1. כל הכבוד על ההשקעה ושיתוף ידע, לא מובן מאליו בכלל

        השבמחק
      2. על איזה מסור גרונג של אבולושיין אתה ממליץ? יש כמה דגמים באמזון אנגליה.
        לשימוש ביתי, בעיקר לעץ.

        השבמחק
      3. עבודה יפה. כל הכבוד על ההשקעה והזמן 👍

        השבמחק
      4. תודה רבה על המאמר, מסביר בדיוק מה שחשוב לדעת

        השבמחק
      5. תודה רבה על שיתוף הידע

        השבמחק
      6. איזה מדריך מושקע ומועיל. תודה שלקחת את הזמן להכין אותו

        השבמחק
      7. חיפשתי המון מסור אנכי והמסור הכי טוב איכותי חזק יציב וזול זה זה

        https://www.zap.co.il/model.aspx?modelid=916993&utm_medium=cpc&utm_source=google&zapsrc=ppc&gclid=Cj0KCQiA88X_BRDUARIsACVMYD9--F_AAI-133q-yiV4oBRFcs6wW4LZtjhN8DNw_m1j2jCBRZ0KaTkaApTrEALw_wcB

        אם אתם מחפשים משהו טוב וזול אז זה זה!!!
        שימו לב שהדגם שציינתי זה
        Worx WX478
        ולא Worx WX477 שיש בניהם הרבה הבדלים בחוזק למשל

        השבמחק
      8. איזה יופי של מדריך! תודה!

        השבמחק
      9. היי כתבה טובה . אני חושב לקנות מסור שולחן 8.5 של דיוולט לנגרות ביתית . אתה מכיר וכול להמליץ ? תודה

        השבמחק
        תשובות
        1. תודה חן. אני פחות מתמצא כרגע בדגמים של מסורי שולחן. בהצלחה!

          מחק
      10. תודה רבה איציק על המדריך המושקע וכל ההשקעות והעזרה שאתה מספק בהתנדבות!!!
        האם פנדל תוצרת אבולושן מתאים לנגר מתחיל?
        קראתי מאמרים הפרסומות בקשר למסורי פנדל ויצאתי מבולבל מעודף החברות והדגמים
        על מה כדאי לשים לב כשקונים פנדל?
        האם אבולושן רחוקים באיכות מבוש , מקיטה ודיוולט?
        האם לאבולושן יש עדיפות על פני חברות כגון טרגט ופמי?

        השבמחק
        תשובות
        1. שמח שהמידע עוזר. לא יצא לי לעבוד עם הפנדל של אבולושן אלא עם העגול. קראתי במקומות שונים על הרבה שמרוצים מהפנדל של אבולושן ואני לא רואה סיבה שלא יתאים לנגר מתחיל... הסדרה הכתומה שלהם נחשבת מקצועית לעומת הירוקה שיותר לחובבים. כמובן שיש חברות טובות יותר והרבה דגמים. אני מציע קודם כל לקבוע תקציב מקסימלי למסור ומשם להתקדם ולמצוא מסור שעומד בצרכים שלך מבחינת מידות החיתוך.

          מחק
        2. תודה על המענה
          תקציב עד 3k
          הגודל המקסימלי שאני רואה כרגע 15x15
          האם הטייה לשני צדדים זה פרמטר חשוב או סתם משהו נחמד שיש
          האם יש מסורים שצריך לכייל אותם הרבה וכאלה שלא?
          האם חברות כמו שפך ומטאבו נחשבות איכותיות
          תודה על היותך מורה נבוכים
          ערב טוב

          מחק
        3. 15 על 15 זו מידה גדולה מאוד. מסור 12" למשל חותך עד 10-11 ס"מ גובה. תצטרך לחתוך משני צדדים חומר כזה. הטיה לשני צדדים יש לי במקרה, לא חובה אבל נוח במצבים מסוימים. מעבר לכך ההיכרות שלי עם דגמים שונים וחברות היא לא גדולה.. אני חובב ויצא לי להתנסות במספר מצומצם אז קשה לי לענות במדויק. מטאבו אני יודע שנחשב איכותי... כנראה יותר זול ממקיטה, דיוולט וכו' ועדיין איכותי יחסית. שפך לפי מה שקראתי פה ושם כנראה פחות. שיהיה בהצלחה!

          מחק
      11. אני מבקש לדייק יותר את תשובתי.
        90% מהעבודה זה קורות 10X5 מעט 15X5 ועוד פחות 15X15

        השבמחק
      12. שיחקת אותה
        ממש מפורט ועוזר להבין

        השבמחק
      13. מאמר מצוין שנתן לי המון חומר למחשבה, תודה

        השבמחק
      14. וואו. איזה מדריך מפורט. ישר כוח.

        אני לפני רכישת מסור נייד עגול ראשון שלי (יש ג'קסו ויש מסור חרב). אשמח לעזרתך מניסיון: השיקולים שלי בבחירת מסור עגול:
        1. נייד וקטן יחסית (בשביל שאוכל לחתוך איתו קרשים / רהיטים שאני מוצא ברחוב - משם אני מדיג את רוב הקרשים שלי ).
        2. ניתן לבצע בו שימוש כמסור שולחני (על ידי בניית שולחן כמובן והרכבת המסור הפוך )

        אשמח להמלצה במידה ושי לך .

        מצאתי כמה דגמים שעונים על הציפיות שלי *אבל* יש רק בעיה אחת: כיוון שהמסור קטן אז עומק החיתוך מוגבל (41 מ"מ בחיתוך של 90 מעלות ו 31 מ"מ בחיתוך 45 מעלות). האם זה חסרון גדול? יש עוד משהו שאני מפספס במידה ואני רוצה לרכוש מסור עגול קטן? (שמתי עין על ה WORX WX531.9 BRUSHLESS או על BOSCH GKS 12V-LI 2Ah)

        תודה רבה

        השבמחק
        תשובות
        1. אני לא מכיר את הדגמים שכתבת אבל שתי החברות טובות. וורקס כתום נחשב פחות מקצועי מהסדרה הירוקה אבל לצרכים של חובב אני מאמין שזה יספיק.
          אז בנושא של ניידות, יש יתרון בכלים שציינת.
          מבחינת עומק חיתוך, זה אכן מגביל אבל זה תלוי מה תצטרך לחתוך. לפלטות זה יספיק, אבל לפרופילים עבים יותר של 5 ס"מ ומעלה תצטרך לחתוך משני הצדדים ואם זה הרבה חיתוכים כאלה זה פחות כדאי.
          לחיתוכים של 45 מעלות שני צדדים זה לא פתרון ולכן זה עוד יותר מגביל.

          לגבי חיבור למסור שולחני: קודם כל הפלטה של המסור גם "תגנוב" עומק נוסף מהלהב שגם ככה קטנה.
          בנוסף, אני לא ממליץ לבנות שולחן מאולתר של מסור שולחני עם מסור עגול.
          תקרא את אזהרת הבטיחות שכתבתי לגבי מסור שולחני מאולתר עם מסור עגול והסכנות שבזה.
          בהצלחה!

          מחק
        2. תודה על התשובה המפורטת.
          אם כך אוותר על הקומבינה של הפיכת מסור עגול למסור שולחני. ראיתי עשרות סרטונים בנושא ולא זיהיתי סכנה.
          עשיתי שולחן לטרימר כי הרבה יותר נוח לעבוד איתו ככה וחשבתי לעשות גם למסור. אוותר.

          שוב תודה רבה

          מחק

      הוסף רשומת תגובה

      פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

      🎦 סרטון - איך להוציא בורג שחוק? פירוק בורג תקוע

      סרטון - איך להוציא בורג שחוק? פירוק בורג תקוע איך לשחרר בורג תקוע?  אם הגעתם לכאן, כנראה שנתקעתם עם בורג שאתם מנסים לשחרר, ולא מצליחים, עקב שחיקה של ראש הבורג. הדבר יכול לקרות עם סוג ברגים שונים, אך אני אישית נתקלתי בכך בעיקר עם ברגי פיליפס /  פוזידרייב. כאשר מנסים לפתוח בורג שהוא ישן, חלוד, או סתם בגלל שימוש בביט לא מתאים עם מברגה, הראש יכול להישחק ו"להיאכל" ע"י הביט. ישנן מספר שיטות שראיתי, שעוזרות לשחרר בורג "אכול", והתנסיתי בחלקן. הפתרון תלוי גם בסיטואציה של החלק שעליו מורכב הבורג, וגם הכלים שברשותכם. במקרה שלי, פירקתי בורג שחוק באמצעות  שימוש בדרמל -  למי שיש דרמל, יש אופציה להשתמש בדיסקית לחיתוך מתכת, ולחרוץ פס בראש הבורג, על מנת לייצר אפשרות לפתוח את הבורג עם מברג שטוח. החיסרון בשיטה הזו, היא שמכיוון שיש צורך ליצור את המגרעת בבורג עם הדרמל, זה עלול לפגוע מעט במשטח שמסביב לראש הבורג. במידה ואין חשיבות לפגיעה מסביב, זה פתרון מעולה. (אני שמרתי כמה דיסקיות משומשות עם קוטר קטן יחסית, לאחר שנשחקו, על מנת להשתמש בהן במקרים האלה, ולצמצם את הפגיעה מסביב.) תיעדתי

      צביעת מזגן ישן שהצהיב עשה זאת בעצמך

      מה עושים במידה ויש לכם מזגן שעובד מצוין אבל הצבע שלו הצהיב עם השנים וזה מבאס אתכם...? חוץ מלהחליף 😏 כשקנינו את הדירה, היה בסלון מזגן בן כ-10 שמאוד הצהיב וזה הפריע לנו, ולכן החלטתי לצבוע אותו. אחרי כנסו והירשמו לערוץ היוטיוב שלי לצפייה בסרטונים מלאים בנושא עשה זאת בעצמך חידוש פלסטיק למזגן - איך צובעים בעצמכם? המדריך נכתב כדי לתת השראה בלבד והאחריות היא על המבצעים. אהבתם את המדריך? יש לכם הערות? כתבו בתגובות. נתחיל בניתוק המתח החשמלי למזגן. הפירוק בד"כ חושף חיבורי חשמל, ובכלל, ליתר ביטחון... לאחר מכן,  יש לפרק בצורה זהירה את כל חלקי הפלסטיק של המאייד (היחידה הפנימית של המזגן) החיצוניים שמעוניינים לצבוע למשל: הכיסוי / דלת של המזגן שמכסה את הפילטרים, לאחר מכן את כיסוי הגוף הקדמי שלו ואפשר גם את הכנפיים של פיזור האוויר, במידה ויש צורך...  זה יכול להשתנות בכל מזגן, אבל ישנם ברגים שצריך להוציא וקליפסים מפלסטיק שצריך לשחרר. אני צבעתי את החלקים בספריי צבע לבן מט שמתאים לפלסטיק, 2X RUST OLEUM. השתמשתי סה"כ ב-2 בקבוקי ספריי, צביעה של 2

      תלייה ללא קידוח של אביזרים על קרמיקה - עשה זאת בעצמך

      איך תולים אביזרים באמבטיה  על קרמיקה ללא קידוח? אתם גרים בדירה שכורה ולא רוצים לקדוח בקרמיקה  שבאמבטיה כדי לתלות אביזרים (מתקן לנייר טואלט, מתלים למגבות, מדפים וכו'...) ? או שסתם מעדיפים שלא לקדוח בקרמיקה בבית? ניתן לתלות אביזרים, בעיקר בעלי שטח פנים גדול להדבקה, עם דבק חזק - למשל סופר 7, טורבו טאק וכו'. אצלנו בדירה, האביזרים מחזיקים כבר מעל 8 שנים... דוגמה לתליית מתקן לנייר טואלט - אחרי ההצמדה לקיר והחזקה עם איזולירבנד עד לייבוש מלא מה שצריך לעשות, זה למרוח את הדבק על השטח המתאים באביזר ולהצמיד חזק למקום הרצוי בקיר. אין צורך  להגזים עם הדבק... לשים מעט וללחוץ היטב שיתפשט. לאחר מכן, יש לנקות שאריות דבק שיוצאות בצדדים (עם אלכוהול, טרפנטין, טינר וכו') ולשים סרט הדבקה שיחזיק אותו עד שיתייבש סופית. אני המתנתי 24 שעות, כדי להיות בטוח שזה חזק.  חשוב לשים לב שסרט ההדבקה מחזיק את האביזר היטב שלא יזוז, ויתייבש בטעות בצורה עקומה. זהו, למחרת מסירים את הדבק וסיימנו... ניתן להשתמש גם בדבק  הייטק (High Tack) שהוא צמיגי במיוחד, נאחז מהר יותר מסופר 7 ואיתו כנ

      🎦 סרטון - ביטול קודנית ברכב | הסרת עלוקה ברכב | איך עוקפים קודן ברכב | קיה | עשה זאת בעצמך

      איך מנתקים לבד קודן ברכב? אם יש לכם קודנית / קודן ברכב, באיזשהו שלב הוא עלול להתחיל לעשות בעיות. לפעמים הוא סתם לא מגיב בגלל בלאי של לוח המקשים, נתק בחוטים, או בעיה אחרת במערכת הקודנית / עלוקה. במקרים אלה, עלולים להיתקע עם הרכב ללא יכולת להניע, וזה לא נעים... אז אם הגעתם לדף הזה, כנראה שנתקלתם בבעיה עם הקודן, או שסתם החלטתם להסיר אותו בגלל אי נוחות של הקלדת הקוד יום יום, או הימנעות מראש מאחת התקלות שתיארתי, שתגיע ביום מן הימים. בעבר, חברות הביטוח דרשו התקנת קודן ברכב כחלק מדרישות המיגון, אך בימינו בחלק מהרכבים החדשים לא מותקנים קודנים, וגם חברות הביטוח לא תמיד דורשות את התקנתו, אך יש לבדוק מול חברת הביטוח שלכם. לינק לסרטון (מומלץ לקרוא את כל הפוסט לפני הצפייה) ההסבר בבלוג והסרטון עזרו לכם?  כתבו לי בתגובות לסרטון ופרגנו בלייק 👍 https://youtu.be/D57R9A0Nt8A מהו קודן? מהי עלוקה? קודן הוא לוח מקשים, שבעזרתו מקישים קוד אישי ברכב, שרק בעזרת הקשתו ניתן להניע את הרכב. הקודן מחובר ליחידה נסתרת ברכב, הנקראת "עלוקה".  העלוקה היא ה"מוח" של הקודן, שמחובר לאחת (או יותר) ממערכות

      🎦 ריהוט גן - עשה זאת בעצמך | איך לבנות פינת ישיבה למרפסת?

      בניית ריהוט גן מעץ (במקרה שלנו, למרפסת...) לפני מספר שנים, חיפשנו ריהוט גן למרפסת.  האופציות היו, ריהוט מפלסטיק שפחות אהבנו או ריהוט מעץ. אחרי מחשבה ותכנון, החלטתי לבנות לבד פינת ישיבה מעץ. הריהוט כולל: שני כיסאות יחיד, עם מזרוני ישיבה 60*60 ס"מ ספסל זוגי, עם מזרון ישיבה 120*60 כריות לגב 70*70 (אחרי מילוי, בפועל 60*60) שולחן 40*80 ס"מ כנסו והירשמו לערוץ היוטיוב שלי לצפייה בסרטונים מלאים בנושא עשה זאת בעצמך עדכון - נובמבר 2020 (מומלץ לקרוא) הפרויקט הזה של בניית ריהוט הגן / פינת ישיבה למרפסת, נבנה לפני מספר שנים, הרבה לפני שהתחלתי לתעד בווידאו תהליכים מלאים של פרויקטים שלי, ולכן במדריך הזה ישנם רק תמונות של התוצאה ומעט הסברים. תקופת הקורונה שאנו נמצאים בה, הגבירה את תרבות ה"עשה זאת בעצמך", כאשר כולם יותר בבית ומחפשים מה ליצור, וזה אכן כיף לעשות לבד. הפרויקט הזה בבלוג, הוא אחד הנצפים ביותר עם הרבה כניסות בתקופה הזו, וזה כמובן כיף לראות, ולכן הרבה פונים אלי בשאלות לגבי הפרויקט, כמו המידות המדויקות או אופן הבנייה. במקום לחזור על עצמי, החלטתי לתת הסבר עם המידו

      בניית ארון קיר | איך בונים ארון נישה? נגרות עשה זאת בעצמך

      בניית ארון קיר עשה זאת בעצמך מה עושים עם עמוד תומך שתקוע באמצע החדר? כשביקרנו בדירה שלנו לראשונה, לפני שקנינו אותה, ראינו בחדר השינה עמוד. בהתחלה נבהלנו...😱 מה נעשה עם העמוד הזה? הדירה עברה תמ"א 38 ולכן בשבירת הקירות החיצוניים לצורך הרחבת הדירות, נשאר עמוד תומך בחדר. התלבטנו איך נסתיר את העמוד וננצל אותו...  לבסוף החלטנו לתחום את שטח העמוד עם קיר גבס ולחלק אותו לשתי נישות ובכל נישה, לבנות ארון קיר. אחד הארונות יצא עמוק מאוד (כ-70 ס"מ) ובו הכנסנו חצי מהבית.. 😄 התוצאה התכנון והבנייה היו קצת מורכבים. העמוד והקירות, לא היו ממש ישרים ולכן זה הקשה לדייק ובעיקר כשעושים זאת בפעם הראשונה בלי ניסיון קודם... תכננתי את הארון והמידות לפרטים במחשב בתלת ממד כדי לדייק ככל שניתן ולאחר מכן, הזמנתי לוחות מלמין (בגוון מייפל מולבן) חתוכות ממחסן עצים עם קנטים מסביב. ניתן ללמוד מהתמונות על התהליך ולקבל רעיונות לבניית ארון דומה. כנסו והירשמו לערוץ היוטיוב שלי לצפייה בסרטונים מלאים בנושא עשה זאת בעצמך גם אם אין לכם את הידע והיכולת לתכנן ולבצע פרויקט

      איך מחדשים רהיטים ישנים עם צבע שאבי שיק? מדריך עם כל השלבים

      איך מחדשים רהיטים ישנים? איך צובעים עם שאבי שיק? מדריך איך צובעים פורמייקה? איך צובעים מלמין? איך לצבוע רהיטים? אם אתם מתלבטים באחת מהשאלות האלה, המשיכו לקרוא... חידוש רהיטים בשיטת עשה זאת בעצמך, הפך לנפוץ מאוד בימים אלה. על מנת לחדש ריהוט ישן, ניתן לצבוע אותו בצבע חדש ושונה על מנת לתת לו חיים חדשים. צבע חדש, יכול לעשות מהפך משמעותי במראה הרהיט. הרבה רהיטים ישנים שנזרקים לרחוב, לרוב הופכים לאוצר לאלה שאוהבים לשפץ אותם והופכים אותם לרהיט אחר לגמרי ע"י צביעה, החלפת ידיות וכו'... רהיטים ישנים בצבעי החום השונים, הופכים לרהיטים חדשים צבעוניים ומעניינים שתורמים מאוד לעיצוב הבית. אחד הצבעים הנפוצים לחידוש רהיטים בימינו, הינו צבע "שאבי שיק". ניתן למצוא ברשת הרבה דוגמאות לחידוש רהיטים עם הצבע הזה ולקבל הרבה רעיונות לחידוש. לי אישית יצא לצבוע ולחדש רהיטים ישנים, או כאלה שגם בניתי וגם צבעתי עם צבע שאבי שיק. ניתן לראות דוגמאות בקישורים הבאים: שרפרף מעץ אורן שידה עם ציפוי מלמין שידת קונסולה מעץ אורן מדף כפרי עם פורמייקה כיסאות לפינת אוכל   כנס

      🎦 סרטון - איך בונים מחסן מפנל מבודד בבניה קלה - קירות וגג - חלק 1 | עשה זאת בעצמך

       סרטון - איך בונים מחסן מפנל מבודד בבניה קלה - קירות וגג - חלק 1 | עשה זאת בעצמך פאנל מבודד - עולות לא מעט שאלות לגביו. איך לבנות עם החומר הזה? איך חותכים פנל מבודד? איך לבנות מחסן לבד? ועוד... אני ואבא שלי בנינו מחסן מפנל מבודד בבניה קלה. כרגיל, צילמתי ותיעדתי את תהליך הבנייה, ולאחר לא מעט השקעה, ערכתי את החומר לשני סרטונים. קישורים למטה בהמשך. באותה הדרך והשלבים שבנינו את המחסן, ניתן לבנות גם חדר בבניה קלה, סדנת נגרות קטנה, ועוד... ישנם גם בתים שלמים שבונים בבנייה קלה, אבל זה כבר מצריך קונסטרוקציה מורכבת יותר ולא התנסיתי בכך :) לצערי, את חלק משלבי הבנייה הראשונים, לא צילמתי בוידאו ולכן צירפתי כמה תמונות כדי לתת לכם את כל התהליך. הסרטונים מלווים בכיתובים באנגלית, אך תוכלו להפעיל כתוביות של תרגום לעברית ביוטיוב במידת הצורך. חשוב לציין כמו בכל פרויקט שאני משתף איתכם בבלוג ובערוץ - אני חובב בתחום ולא בעל מקצוע, והכל נכתב ומוצג לפי הידע והניסיון שלי כחובב בלבד!   כמובן שאני משתדל לחקור את הדברים ולבצעם בצורה מקצועית.  כל ביצוע הוא על אחריות המבצע בלבד. 🛑👈 חלק 1 - בו אנחנו בונים את המבנה

      🎦 סרטון - איך מחדשים סיליקון בכיור או אמבטיה בצורה יפה ומקצועית | עשה זאת בעצמך

         איך מחליפים סיליקון עם עובש בכיור? איך לאטום אמבטיה עם סיליקון בצורה יפה ומקצועית? | עשה זאת בעצמך למי מאיתנו לא קורה שהסיליקון מסביב לכיור או אמבטיה, משחיר ומתמלא עובש פעם בתקופה? אז מסירים אותו, ואוטמים מחדש, לפעמים עם חומר לא מתאים, ולפעמים זה פשוט לא יוצא חלק ויפה, והאיזור מסביב מתלכלך... אז במיוחד בשבילכם, תיעדתי בסרטון איך אני מסיר את הסיליקון, ומיישם מחדש בצורה יפה ומקצועית. לפני ואחרי (התמונה להמחשה בלבד) חשוב לציין, שאצלי הסרת החומר הקודם הייתה יחסית קשה בגלל שהחומר היה ממש ישן וקשיח... אז לא בהכרח תיתקלו בקשיים כאלה. חלק מהשלבים בסרטון לא הכרחיים (למשל דבק המסקינטייפ), אבל בסופו של דבר עם עוד קצת השקעה מקבלים תוצאה יפה בלי ללכלך מסביב. חשוב להשתמש בסיליקון סניטרי, דוחה עובש ופטריות, אנטי בקטריאלי. חומר כזה לא בהכרח ימנע את חזרת העובש, אבל יעכב אותו. הלינק לסרטון ותמונות לפני ואחרי - למטה. בהצלחה! הסרטון: הסרטון עזר לכם?  כתבו לי בתגובות לסרטון ופרגנו בלייק 👍 https://youtu.be/oiCf_0Aku28 התייבש לכם פעם הסיליקון? צפו בפתרון   לפני אחרי